5 tips för dig som har IBS 

Allt om IBS

Det finns ingen “one size fits all” i hänseende till IBS. Istället bör man kanske se de olika strategierna som en verktygslåda att utforska och som kan hjälpa dig och dina symtom.

Genom att bättre förstå vad just din mage mår bra av, hur smärta vid IBS kan lindras och vad som kan förvärra dina symtom hoppas vi att du kan finna den strategin som fungerar bäst mot IBS för dig. Här delar vi med oss av 5 tips.

    1. Inta postbiotika som ger rätt näring till tarmen – till exempel ReFerm
    2. För dagbok över din kost, livsstil och symptom och se hur de förändras över tid.
    3.  Gör andnings- och avslappningsövningar som främjar tarmrörelser.
    4. Rörelse – få in motion och träning på ett sätt som passar dina förutsättningar.
    5. Våga dela! Prata med någon som lyssnar på din livssituation och kan coacha dig.

Vad är IBS?

IBS är förkortningen av Irritable Bowel Syndrome som översätts till lättretlig eller överkänslig tarm. Att vara drabbad av IBS innebär att man har en funktionell störning i mag- och tarmkanalen.

IBS kan ge symtom som; ont eller kramp i magen, uppblåsthet och svullnad, gaser, förstoppning eller diarré, bråttom till toaletten, problem att tömma tarmen, illamående och ont i ryggen.

Vad kan man göra för att lindra smärta vid IBS?

Här är några bra tips för dig som vill lindra din smärta vid IBS.

En bra början är att starta med att föra en mat- och symtomdagbok för att ta reda på om det är vid speciella tidpunkter eller vissa miljöer som får din mage att protestera mer än vanligt. Dagboken är även viktig för att kunna följa din utveckling och se om dina symtom förändras över tid.

Genom att skriva ner dina symtom kan du även bli medveten om vad som kan förvärra dina symtom, vilket är väldigt individuellt. För en del kan det vara stressrelaterad, för andra är det mer kopplat till olika livsmedel, mediciner, drycker, sötningsmedel eller vissa sorter av kostfibrer.

Här kan du läsa mer om vad man kan äta vid IBS.

Vad är bäst mot IBS?

Eftersom IBS skiljer sig åt från person till person finns det ingen behandling som är lika för alla. Istället gäller det att ta reda på hur just din mage fungerar och bli vän med den.

Däremot vet vi att många som har IBS har en dysbios i tarmfloran. Vid en dysbios (en obalans i tarmfloran) kan det vara svårt att hantera en stor mängd av fermenterbara kostfibrer, som behövs för att bland annat bilda kortkedjiga fettsyror. Kortkedjiga fettsyror som är tarmslemhinnans främsta näringsämnen.

Fermenterbara kostfibrer kan till exempel vara lök, vitlök, jordärtskocka, kål, bönor och resistent stärkelse.

ReFerm innehåller en hög koncentration av kortkedjiga fettsyror men även andra viktiga ämnen som stärker tarmhälsan.

Vad triggar IBS?

Många som lider av IBS upplever att deras problem kan förvärras av vissa livsmedel såsom bönor, ärtor, lök, vitlök, kål, sparris, vindruvor och katrinplommon för att nämna några. Ha dock i åtanke att dessa livsmedel är fyllda av näringsämnen och alla livsmedel behöver inte ge dig besvär. Därför är det viktigt att inte utesluta dessa livsmedel i onödan.

Andra faktorer som kan trigga IBS är den psykiska hälsan, hur och när du äter och genetik.

Behandling vid IBS

Att vi mår bra av att röra sig kommer nog inte som en nyhet, men även vår tarm mår bra av motion, speciellt om du lider av förstoppning. Att försöka bryta stillasittande och att dagligen komma ut på en promenad kan göra att dina tarmrörelser kommer igång och det blir lättare att gå på toaletten. Fysisk aktivitet kan även göra dig mer motståndskraftig för stress.

När vi nu är inne på stress kan det vara fördelaktigt att uppmärksamma andningen när livet rusar fram i all sin hast.

Genom att låta utandningen vara längre än inandningen hjälper du din kropp att komma ner i varv, vilket kommer underlätta för din matsmältning.

Det är nämligen inte helt ovanligt att matsmältningen inte fungerar optimalt när man har en känslig tarm och en mage i obalans. Diarrée, förstoppning eller oregelbundna avföringsmönster kan vara tecken på att din matsmältning inte fungerar som den ska.

Vill du få en mage i balans rekommendera vi även att man börjar med ReFerm. ReFerm ger dig rätt näringstillförsel till tarmen och innehåller postbiotika som stärker tarmhälsan.

Vi hjälper dig rätt – Testa din tarmhälsa här genom att svara på några enkla frågor.

IBS

[check-email]

    Anmäl dig här!