Träning för dig med IBS 

Allt om IBS

Att träning ger positiva hälsoeffekter vet säkerligen de allra flesta. Våra kroppar är gjorda för rörelse och regelbunden fysisk aktivitet är viktig för vår hälsa. Men hur gör man om man har en krånglande mage som inte går att lita på? Här ger vi tips och råd kring träning för dig med IBS.

Hur mycket bör man röra på sig?

Som vuxen bör man se till att vara fysisk aktivt med minst måttlig intensitet minst 150 minuter per vecka. Måttlig intensitet innebär lätt andfåddhet, motsvarande en rask promenad. Byter man ut det mot hög intensitet är den rekommenderade tiden 75 minuter per vecka. Varför kan det vara bra att röra på sig när man har IBS?
Träning har visat sig kunna hjälpa vid många vanliga symtom vid IBS. Alltifrån stresshantering, ytlig andning, spänd mage, brist på energi och illamående och negativa tankemönster.

När vi motionerar ökar blodcirkulationen och tarmaktiviteten förbättras. Blodflödet omdirigeras från mag- och tarmkanalen till de arbetande musklerna. Som alla organ behöver även våra tarmar motion för att må bra. Fysisk aktivitet kan hjälpa till att få upp halten av må-bra hormonet serotonin. Serotonin som till största delen tillverkas i vår tarm.

Låt inte din mage vara ett hinder för rörelse!

IBS, stress och träning

Anders Hansen som är överläkare och psykiater förklarar samspelet mellan stress och träning på ett bra sätt. Träning gör att man bygger ett bättre försvar mot stress. Vid fysisk aktivet stiger nivåerna av kortisol, vilket är kroppens stresshormon.
När träningen är klar sjunker nivåerna, och ju mer du tränar, desto mindre stiger nivåerna av kortisol under själva träningspasset och även nivåerna efter avslutat pass. Man reagerar med mindre och mindre kortisolökning ju mer man tränar. När sedan stressen gör sig påmind i vardagen producerar kroppen inte lika mycket kortisol som tidigare.

Fysisk aktivitet kan motverka förstoppning

Fysisk aktivitet stimulerar tarmens rörelse vilket kan motverka förstoppning. Stillasittande arbete och lite motion ökar däremot risken för förstoppning. Försök gärna få in 30 minuter motion varje dag.

Fysisk aktivitet och diarré

Det är helt förståeligt att man hoppar över ett träningspass för den som har diarréproblematik, eftersom fysisk aktivitet ökar tarmaktiviteten. Men tänk om du kan hitta ditt sätt att röra på dig.

För en del kan det vara att ta en rask promenad på morgonen för att på så sätt, sätta fart på magen och tömma tarmen det första man gör innan jobbet kallar.

Tänk om du kan använda fysisk aktivitet för att få igång din mage och sedan få en lugn mage därefter.

Låt inte din IBS få stå i vägen för rörelse

Kom ihåg att den träning som är effektivt är den som faktiskt blir av. Träning behöver inte innebära att trängas ihop med andra i en trång träningslokal. Försök att finna något som du tycker är roligt och som kan bli något återkommande i livet. All träning behöver inte heller innebära total lycka rakt igenom, vissa pass är roliga, vissa är en ren pina medans andra ger en glädje direkt efter. Kanske borde man se träning som något som bara ska göras. Precis som matlagning, städning, disken och tandborstningen.

Går du till en PT idag, så berätta om din krånglande mage och våga skratta åt alla ljud som kan dyka upp under ett träningspass. Det är bara dina tarmar som får den där viktiga motionen!

Här delar vi med oss av 6 tips kring motion för dig med IBS eller magbesvär.

Har du inte provat ReFerm ännu?

Besvara två snabba frågor om din tarmhälsa och få personliga rekommendationer för att komma igång! 💚

Kom igång!
[check-email]