Dietisten förklarar: Därför är en bra start på dagen viktigt

Dietisten tipsar

Är frukost dagens viktigaste måltid?

Frukost är inte för alla men många har en tendens att äta liknande frukost varje dag. Och eftersom det är 365 dagar på ett år, kan en bra komponerad frukost göra stora avtryck på din hälsa. Motsats råder tyvärr också. Börjar man dagen på ett bra sätt, ökar kanske även chansen att vi fortsätter på samma spår. Är du inte hungrig på morgonen går det bra att vänta med att äta till lite senare.

Kanske blev morgonen inte så stressfri som du tänkt dig, vänta då gärna med att äta när det passar lite bättre. Varför inte ta med frukosten till jobbet.

Vilket bröd bör man välja?

Varför surdeg och varför just dinkel? När ett bröd fermenteras bryts fiberdelarna i mjölet ner. Enkelt förklarat kan man faktiskt säga att jäsningen äger rum i degskålen och inte i din tarm. Toppen för dig som har en känslig mage. Dinkel innehåller låg andel av oligosackarider som kan vara bråkiga att bryta ner för dig med en känslig mage. Vill du baka helt glutenfritt är teff, durra och havre bra alternativ. Se i så fall till att välja havre från den glutenfria hyllan så den inte riskerat att blivit kontaminerad vid skörd.

Vill du boosta din tarm med lite extra fibrer? Lägg då till; Psylliumfrön, chiafrön eller hela linfrön. Överdos inte mängden utan 1 msk är lagom att börja med. Hela linfrön är maxdosen 1-2 msk per dag. Genom att tillsätta 1 msk av ovanstående dubblar man lätt fibermängden på måltiden.

Glöm inte bort vätska

Efter en natts sömn är det viktigt att dricka vatten. Även en fiberrik kost kräver tillräckligt mängd vatten. Bästa sättet att hålla koll på om vätskebalansen är bra är att titta på färgen på kisset. Ljusgul är en bra färg i detta sammanhang.

Älskar du kaffe?

Njut du av en kopp men överdriv inte intaget under dagen. Välj rätt kopp kaffe – vid förstoppning kan den första koppen vara avgörande. Det tar cirka 6 timmar innan koffeinet lämnat kroppen, lägger du dig kl. 22.00 så kan det vara bra att ta den sista koppen kl. 16.00. Annars kan det störa nattsömnen. Har du en väldigt känslig mage, kan som sagt en kopp vara en lagom dos.

Skapa ett stabilt blodsocker redan på morgonen

Beroende på vilken typ av kolhydrat vi pratar om påverkar det blodsockerhöjningen olika. Långsamma kolhydrater ger en långsam höjning av blodsockret och även en långsammare normalisering. Snabba kolhydrater ger en snabb höjning vilket ger en stor insulinfrisättning. Vid en stor insulinfrisättning kan en stor mängd glukos lagras in i musklerna och levern vilket leder till en sänkning av blodsockret. Det är inte farligt men det kan orsaka ett extra sug efter något att äta. Gärna som ger snabb energi för att få upp blodsockret igen. Eftersom det tar sin tid kan kroppen i lugn och ro komma fram till hur mycket insulin som behövs producerad av bukspottskörteln och skapar ett stabilt blodsocker. Eftersom långsammare kolhydrater innehåller mer fibrer stannar maten kvar i magsäcken längre tid och håller dig dessutom mätt längre.


Fakta

“De kolhydrater som passerar till tjocktarmen kallas kostfibrer, eller bara fibrer. De är viktiga för att tarmen ska fungera normalt. För den som till exempel har problem med trög mage är det viktigt att äta mycket fibrer och att dricka tillräckligt med vatten. Fiberrika livsmedel ger större mättnadskänsla än fiberfattiga livsmedel. Den större mättnadskänslan kan minska småätandet och göra det lättare att hålla vikten. Eftersom det ofta krävs att man tuggar fiberrika livsmedel lite mer ökar salivproduktionen, vilket också är bra för tänderna. Fiberrik mat bidrar till att hålla blodfettetsnivåerna låga. Mat med mycket fibrer gör också att blodsockret stiger långsamt.”
(Källa: Livsmedelsverket)  

Har du känslig mage är det viktigt att du får kunskap om vilka fibrer just din mage tolererar bättre. Jag hjälper dig gärna med ett skräddarsytt upplägg bara för dig. Här kan du boka in ett digitalt möte med mig. 

 

Varma hälsningar,
Emilia Polster

[check-email]

Nyhetsbrev

Anmäl dig till ReFerms nyhetsbrev.Få tips om tarmhälsa och för nyheter om ReFerm direkt i din inkorg.