Övning för dig med stressmage eller IBS

Dietisten tipsar

Händer det att du slänger du i dig maten framför datorn eller på stående fot mellan möten?

Känner du igen dig? När vi slänger i oss maten finns riks att vårt matsmältningssystem inte fungerar som det ska vilket kan förvärra våra symptom om vi lider av IBS eller stressmage. I detta inlägg får du lära dig mer om hur vårt matsmältningssystem fungerar samt en övning du kan testa nästa gång du ska äta för att komma ner i varv.

Tror säkerligen att de allra flesta vet att man inte borde stressa runt i livet hela tiden och framförallt inte när vi ska njuta av maten. Men varför inte låta lunchen på jobbet, få bli en tid för återhämtning, energipåfyllnad och reflektion? När du kommer ner i varv aktiveras det parasympatiska nervsystemet som kan ha en positiv inverkad på din IBS eller stressmage speciellt när vi aktiverar det i samband med en måltid.

Fokuserar vi på maten som ligger framför oss, förstår även vår hjärna att det är mat som intas och börjar på en gång producera signalsubstanser som talar om för oss efter sisådär 20 minuter att vi är mätta. Mättnadshormoner som leptin produceras dock inte (eller i mindre mängd) om vi slänger i oss maten.

Matsmältningssystem

För att kunna dra nytta av alla godsaker vi stoppar i munnen, krävs att vårt matsmältningssystem fungerar som det ska. Detta är både ett mycket sofistikerat och komplex system. Egentligen är det helt fantastiskt att allt fungerar som det ska, och om man emellanåt stöter på problem, är inte så konstigt.

Men det är en klok ide att göra vad vi kan för att underlätta för vårt matsmältningssystem att få göra sitt jobb så effektivt det går. För visst vore det tråkigt att vi inte tar upp näringen vi äter, om vi äter på stående fot eller på väg till något viktigt möte. Äter vi fort och när vi är på språng kan det också förvärra dina symptom om du lider av IBS eller stressmage.

Mitt allra bästa tips när det är dags för mat, är att slå på det parasympatiska nervsystemet!

Vad händer i kroppen?

Tittar vi på vad som händer rent fysiologiska i kroppen är det som två vitt skilda världar om vi antingen hastar igenom måltiden eller är mer närvarande när vi ska äta. Att fokusera på maten som ligger på tallriken är A och O för att vårt matsmältningssystem ska kunna göra sitt jobb ordentligt.

Allt kopplas till det centrala nervsystemet (CNS). Den del av CNS som styr våra organ och tarmsystemet kallas för det autonoma nervsystemet och är inte direkt viljestyrt. Det autonoma nervsystemet är i sin tur uppdelat i två delar som kallas för det sympatiska nervsystemet och det parasympatiska nervsystemet. Dessa system arbetar antagonistiskt mot varandra, det vill säga att bara ett av dem kan vara aktivt i taget. Den sympatiska delen är aktivt när vi är stressade, många tankar i huvudet och på väg någonstans medan den parasympatiska delen är aktiverad när du slappnar av och är närvarande.

Kontentan av detta är att matsmältningen kan inte fungera optimalt  om det sympatiska delen är påslaget. Kan vi istället skapa en miljö runt vår måltid och samtidigt ta tillvara denna stund på dagen till återhämtning hjälper vi kroppen till att få göra sitt jobb på allra bästa sätt.

Prova denna övning om du lider av IBS eller stressmage eller vill ge ditt matsmältningssystem de bästa förutsättningarna. 

Denna övning kan hjälpa dig att komma ner i varv innan det är dags att äta.

Övning: Sätt dig ner vid bordet och slå på tre av dina sinnen.

Här är ett exempel:

Synen: Lägg märke till något som är på bordet framför dig. Det kan vara maten på tallriken, men det kan lika gärna vara vasen, ljusstaken, besticken etc. Fäst blicken och notera det.

Hörsel: Vad hör du, är det fågelkvitter utanför huset, musiken som spelas på radion, din kollegas röst som pratar med dig.

Känseln: Vad känner du, är du glad, upprymd, energisk, trött, stressad. Lägg märke till din känsla i kroppen.

Du kan även lägga till eller byta ut till; doften.

Genom att stanna upp och lägga märke till miljön runt omkring dig, är chansen större att du hinner komma ner i varv och vara medveten vid din måltid. Övning ger färdighet och prova att göra detta till några av dina måltider framöver.

Parasympatiska nervsystemet är här för att stanna!

 

Varma hälsningar,
Emilia Polster

[check-email]

Nyhetsbrev

Anmäl dig till ReFerms nyhetsbrev.Få tips om tarmhälsa och för nyheter om ReFerm direkt i din inkorg.