Kostråd för dig med uppsvälld mage

Kost & recept Kostråd Tarmhälsa

Det finns flera anledningar till varför du kan drabbas av en uppsvälld mage, även kallad ballongmage. Den främsta förklaringen är att det vi äter påverkar gasproduktionen som i sin tur leder till att magen svullnar och blir uppblåst likt en ballong.

I den här artikeln delar vi med oss av råd på hur du kan förebygga en uppsvälld mage, samt ger tips på vilka livsmedel du bör undvika att äta och vilka som istället kan hjälpa dig att motverka den omtalade ballongmagen.

ReFerm och postbiotika

En orsak till ballongmage kan bero på ett för stort och oregelbundet intag av kostfibrer, även kallat fiber. Fiber är de kolhydrater från växtriket som inte bryts ner vid matsmältningen, utan når tjocktarmen i stort sett opåverkade. Det finns i till exempel grönsaker, frukt, rotfrukter, bönor och linser samt i bröd, gryn, pasta och ris av fullkorn.

Vissa typer av fibrer kan dock fermenteras (jäsas), det vill säga till stor del brytas ner av mikroorganismer då de når tjocktarmen. Icke fermenterbara fibrer bryts inte ner lika mycket och kan således orsaka gaser och ge uppsvälldhet som följd. De näringsämnena som bildas när fibrer bryts ner är kortkedjade fettsyror och fermenterade metaboliter, vilka tillsammans benämns som postbiotika. Postbiotika som även kallas för den nya generation probiotika är nödvändigt för en god tarmhälsa.

Därför är ett råd att minska ner intaget av icke fermenterbara fibrer och istället äta mer av fermenterbara fibrer vilka bättre kan passera tarmen. Får du i dig för lite fermenterbara kostfibrer kan du gå miste om den postbiotika din tarm behöver.

Att helt utesluta icke fermenterbara fibrer vore således en enkel lösning, men riktigt så enkelt är det inte då dessa fungerar som näring åt bakterierna i tjocktarmen. Det är därför viktigt att hitta en bra balans i vilken mängd icke fermenterbara fibrer du intar.


Kom ihåg - behandla alltid orsak och inte symtom

Se din tjocktarm som en hink som allt eftersom dagen går blir mer och mer fylld av gasbildande mat. Hur mycket som ryms i var persons hink är individuellt, gå därför varsamt fram med att ta bort och lägga till livsmedel för att få svar på vilken mängd som just din tarm klarar av. Tänk på att många av de livsmedel som kan ge dig gaser även är viktiga komponenter i en hälsosam kosthållning. Att utesluta dessa livsmedel i onödan är därför inte fördelaktigt för din hälsa.

Det är även viktigt att komma ihåg att det inte enbart är mat och dryck som kan få din hink att rinna över. Stress och brist på återhämtning, hur väl fungerande matsmältningssystem du har och sättet du äter på så som hur väl maten tuggas kan också bidra till att fylla hinken.

Kanske hjälper det att reducera eller öka intaget av vissa livsmedel för att lindra dina besvär. Men i första hand är det alltid bäst att behandla orsak och inte symtom. Genom att inta ReFerm, och därmed postbitoika, bygger du upp din tarmhälsa från grunden vilket ger goda resultat på sikt.

Har du frågor kring sina symtom eller är du osäker om om ReFerm kan hjälpa dig? Här då gärna av dig till oss på fraga@nordicrebalance.com så hjälper vi dig. Välkommen!

Kostråd för dig som har problem med uppsvälld mage

Födoämnen som oftast går bra att äta:

Spannmålsprodukter – Bondbröd, ciabatta, baguette och liknande (bakat på siktat mjöl, dvs. en stor del av fibrerna (kliet) har avlägsnat varvid mjölet blir vitare.
Flingor – Ris- och majsbaserade flingor (cornflakes, rice crispies)
Frukt – All frukt och juice i måttliga mängder, frukten helst skalad
Grönsaker – Bladgrönsaker (spenat, sallad), tomater, gurka
Rotfrukter – I inte allt för stora mängder och om de kokas mjuka. Nykokt potatis ger små fermenteringsbesvär medan kokt kall potatis är mer svårsmält (innehåller resistent stärkelse). Därmed ökar risken för jäsning i tarmen.
Ris och pasta – Dock ej råris och fullkornspasta

Födoämnen som du bör vara försiktig med:

Kål – Vitkål, rödkål, broccoli, blomkål
Lök – I princip alla sorter, särskilt vitlök. Purjolök och rödlök i mindre mängder brukar gå bra, liksom silverlök.
Baljväxter – Ärtor, bönor, linser, kikärtor
Övriga grönsaker – sparris, kronärtskocka, jordärtskocka, selleri, paprika, chilifrukter och rädisor. Större mängder avokado.
Frukt – katrinplommon, plommon, vindruvor, torkad frukt. Juice i stora mängder.
Spannmålsprodukter – Fullkornsbröd (bakat på fullkornsmjöl där hela spannmålskärnan ingår och därmed ett bevarat kostfiberinnehåll), müsli
Sötningsmedel – Sorbitol, malitol, xylitol, fruktos
[check-email]

    Anmäl dig här!